dinsdag 8 juli 2014

Vernieuwen

Zoals ik vorige week al vertelde ga ik nu iets vertellen over het vernieuwen van je huisstijl en natuurlijk het vernieuwen van alles dat daarbij komt kijken zoals je website.

Als je je huisstijl veranderd moet je uiteraard ook je briefpapier, visite kaartjes, promotiemateriaal en website aanpassen. Dit kan behoorlijk in de kosten lopen en daarom moet je van te voren wel goed bedenken of dit wel nodig is. Eigenlijk moet je je afvragen: "Wat is er veranderd in vergelijking met het begin waardoor ik alles moet vernieuwen?". 


Coca Cola Pepsi logo history

Als je doelgroep in de loop van de tijd is veranderd of je doel en visie van je bedrijf dan is dit vaak wel een noodzaak. Maar als de reden met de tijd meegaan is zou dit niet perse noodzakelijk hoeven te zijn. Een goed voorbeeld is hiernaast te zien. 

Hierbij zie je de aanpassingen van logo van Coca-Cola en Pepsi. Je ziet duidelijk dat Pepsi met de tijd is meegegaan en continue hun logo, lettertype en vormen hebben aangepast. Coca-Cola hebben hun lettertype dat centraal staat bijna niet aangepast. De vormen er omheen hebben ze wel aangepast om een modernere uitstraling te geven en om met de doelgroep en tijd mee te gaan. Dit is een behoorlijk verschil dan alles waar je logo op staat aanpassen. Dit kost veel meer geld dan bijvoorbeeld het aanpassen van de website om deze een modernere uitstraling te geven. 

Hierna heb ik nog een voorbeeld van een bedrijf die de website heeft aangepast en moderner heeft gemaakt, maar wel nog steeds hetzelfde logo heeft. En een bedrijf die nogal wat extreme aanpassingen hebben gedaan en ook het logo moesten aanpassen.

Onderstaande afbeeldingen zijn van Wehkamp en van Windows. Wehkamp is qua site stijl een heel stuk moderner geworden. Verder is er alleen bijzonder weinig aangepast. Het logo en dus het lettertype is nog precies hetzelfde. 


http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070109_wehkamp_vraagt_om_feedback_over_vernieuwde_site

Het volgende voorbeeld is nogal iets extremer. Windows is overgegaan van Windows XP naar Windows 8. Dit is natuurlijk geen probleem, maar omdat het gehele principe en visie veranderd werd hebben ze ook het logo moeten veranderen. Deze paste namelijk niet bij de huidige route die is op zijn gegaan.

http://www.siamhtml.com/wp-content/uploads/2013/09/windows-8-start-menu.png
http://www.silicon.de/wp-content/uploads/2014/04/windows-xp-960x720.png

Het verschil in logo's is dan ook duidelijk te zien. Windows XP was kleurrijk en had een soort beweging in zich. Windows 8 is als programma zeer strak. Het zijn allemaal vlakken en is zeer interactief. Dit principe hebben ze dan ook doorgevoerd naar hun logo. De beweging is weg en nu is het alleen nog ontzettend strak. Ook de kleuren zijn weg. Net als in de applicatie heb je geen vaste of standaard kleuren meer.


http://www.doornvanderhaar.nl/uploads/cms/xp.png
http://eduroam.akdeniz.edu.tr/_dinamik/209/37.png

Waar ik het eerder al over had is misschien wel het belangrijkste. Is het alles wel waard? Dit is natuurlijk wel het belangrijkste. Alles wat je heb opgebouwd kan positief of negatief beïnvloed worden door een huisstijl en er zitten toch altijd nog kosten verbonden aan het ontwikkelen van een huisstijl. Begin dit jaar had ik een artikel gelezen van een wel heel bijzonder logo. Namelijk dit logo van de Gemeente Amsterdam. Dit logo heeft zoals te zien is grondige veranderingen ondergaan. 

http://nos.nl/artikel/606724-ton-voor-bijna-hetzelfde-logo.html
En deze veranderingen hebben in totaal een ton gekost. Ja je leest het goed. Er is 100.000 euro betaald om de twee woorden niet naast maar onder elkaar te zetten. Er is vast en zeker goed over nagedacht over de vraag: "Is het alles wel waard?". Tenminste dat hoop ik.

In week vier heb ik het al gehad over logo's met een aantal voorbeelden die erg op elkaar lijken. Volgende week ga ik het hebben over interessante rechtszaken over merkenrecht en dus plagiaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten