Zoals ik vorige week al had verteld ga ik het deze week hebben over wat typografie kan betekenen voor een bedrijf, waar je aan moet denken tijdens het kiezen van de typografie in je huisstijl, het gebruik van typografie in bedrijven en logo’s, kleuren en fotografie.
Typografie
Bij het gebruik van een lettertype kan je al
gelijk kijken naar wat je bedrijf wil uitstralen. Ieder lettertype is hierbij
anders.
De rondere fonts (script) worden vaker vrouwelijker beschouwd. De (sans serif) zijn strakker en woorden daarom mannelijker beschouwd. Daarom is het dus ook ontzettend belangrijk om te weten voor wie je bedrijf eigenlijk bedoeld is. Is je doelgroep vrouwelijk dan moet je huisstijl en je lettertype daaraan aangepast worden.
Typografie
The Daily Egg |
De rondere fonts (script) worden vaker vrouwelijker beschouwd. De (sans serif) zijn strakker en woorden daarom mannelijker beschouwd. Daarom is het dus ook ontzettend belangrijk om te weten voor wie je bedrijf eigenlijk bedoeld is. Is je doelgroep vrouwelijk dan moet je huisstijl en je lettertype daaraan aangepast worden.
Niet alleen je doelgroep is belangrijk, maar
ook wat je bedrijf wilt uitstralen. Gaat het je eerder om creativiteit dan zijn
script fonts een optie, maar wil je juist een traditionele uitstraling, dan is
de serif font een goede keuze.
Maar wat als je
nu een uniek zelf ontwikkeld font heb. Of in ieder geval een uniek font in je logo. Dan heb je een mogelijkheid dat deze zo
uniek voor jouw bedrijf kan worden dat je de rest van je logo of bedrijfsnaam
zelfs niet eens meer nodig is.
Hoeveel kinderen kunnen de McDonald's herkennen vanuit te auto? Zou je een letter als brand kunnen beschouwen? Kijk maar eens naar het volgende plaatje en vraag je maar eens af: Welke bedrijven herken je allemaal? En hoe komt dit? Komt dit alleen door het font, de kleurcombinatie of misschien wel van de combinatie van beide? (Aan het eind van deze blog post staan de antwoorden van de wat minder bekende bedrijven.)
Hoeveel kinderen kunnen de McDonald's herkennen vanuit te auto? Zou je een letter als brand kunnen beschouwen? Kijk maar eens naar het volgende plaatje en vraag je maar eens af: Welke bedrijven herken je allemaal? En hoe komt dit? Komt dit alleen door het font, de kleurcombinatie of misschien wel van de combinatie van beide? (Aan het eind van deze blog post staan de antwoorden van de wat minder bekende bedrijven.)
Kleuren
http://www.spravart.com/blog/tag/logo-en-huisstijl/
In het vorige stukje vroeg ik hoe het kon dat je bedrijven kon herkennen aan het zien van een letter. Kwam dit door de letter, de kleuren of beide? Dit is een punt die ik nu ga bespreken. Kleuren. Wat ze betekenen en wat voor invloed ze op een logo en een bedrijf kunnen hebben.
Zoals hiernaast te zien is zijn er bepaalde woorden en emoties die bij bepaalde kleuren naar voren komen. Als je weet welke gevoelens of emoties opgeroepen kunnen worden door kleuren kan je een klant of een bepaalde doelgroep al aanspreken met alleen je logo. Hierbij is het natuurlijk niet zo dat iedereen dezelfde interpretatie heeft bij een bepaalde kleur.
De rode kleur heeft bijvoorbeeld liefde maar ook gevaar. Als je logo volledig rood maakt zou dit agressief over kunnen komen. De combinatie met andere kleuren en vormen kunnen daarbij het verschil maken om het logo een bepaalde emotie te geven. Rood in combinatie met roze heeft al snel een lievere uitstraling dan bijvoorbeeld rood in combinatie met zwart.
http://www.poppenvormgeving.nl/2013/01/28/emotie-en-design/
Zoals ik net al zei hebben de combinatie van kleuren natuurlijk ook een bepaald effect. Zoals hiernaast te zien is zijn een aantal bekende logo's in de 7 categorieën en emoties.
Optimisme (helder, warmte)
Vriendelijk (vrolijk, zelfvertrouwen)
Enthousiasme (jeugdigheid)
Creatief (verbeeldingskracht)
Vertrouwen (betrouwbaar krachtig)
Rustgevend (groeien, gezondheid)
Balans (neutraal, kalmte)
Door de combinatie van kleuren kan je dus ook meteen een ander gevoel geven. Maar kleuren en emoties hebben niet direct richtlijnen. Bij een bepaald logo of bedrijf heb je een bepaald gevoel vanwege de naambekendheid, maar de kleur sluit hier eigenlijk niet bij aan. Kijk zelf nu eens naar de logo's en ga maar na welke gevoelens het logo uitstralen, welke emotie de kleur uitstraalt en wat het bedrijf wilt uitstralen of betekenen. Komt dit volledig overeen? Of juist niet?
http://www.spravart.com/blog/tag/logo-en-huisstijl/ |
Zoals hiernaast te zien is zijn er bepaalde woorden en emoties die bij bepaalde kleuren naar voren komen. Als je weet welke gevoelens of emoties opgeroepen kunnen worden door kleuren kan je een klant of een bepaalde doelgroep al aanspreken met alleen je logo. Hierbij is het natuurlijk niet zo dat iedereen dezelfde interpretatie heeft bij een bepaalde kleur.
De rode kleur heeft bijvoorbeeld liefde maar ook gevaar. Als je logo volledig rood maakt zou dit agressief over kunnen komen. De combinatie met andere kleuren en vormen kunnen daarbij het verschil maken om het logo een bepaalde emotie te geven. Rood in combinatie met roze heeft al snel een lievere uitstraling dan bijvoorbeeld rood in combinatie met zwart.
http://www.poppenvormgeving.nl/2013/01/28/emotie-en-design/ |
Optimisme (helder, warmte)
Vriendelijk (vrolijk, zelfvertrouwen)
Enthousiasme (jeugdigheid)
Creatief (verbeeldingskracht)
Vertrouwen (betrouwbaar krachtig)
Rustgevend (groeien, gezondheid)
Balans (neutraal, kalmte)
Door de combinatie van kleuren kan je dus ook meteen een ander gevoel geven. Maar kleuren en emoties hebben niet direct richtlijnen. Bij een bepaald logo of bedrijf heb je een bepaald gevoel vanwege de naambekendheid, maar de kleur sluit hier eigenlijk niet bij aan. Kijk zelf nu eens naar de logo's en ga maar na welke gevoelens het logo uitstralen, welke emotie de kleur uitstraalt en wat het bedrijf wilt uitstralen of betekenen. Komt dit volledig overeen? Of juist niet?
Fotografie
http://www.teamnijhuis.nl/vakpraat/kennisdocument-huisstijlontwikkeling-pdf |
De kleuren hierbij is ook weer een overeenkomend thema. De rode gloed en tinten zijn er om een soort sensualiteit en passie naar voren te laten komen. Dit is bij de HEMA niet nodig vanwege de verschillende doelgroepen. Deze richten zich op familie en je ziet dan ook dat de foto's veel kleurrijker zijn en er geen gebruik word gemaakt van filters.
Volgende week ga ik kort iets vertellen over het aanpassen van je huisstijl en alles wat daarbij komt kijken. Is het namelijk wel nodig?
Android |
EA |
Ikea |
McDonalds |
QuickTime |
Unilever |
Yahoo |
Barbie |
Ford |
Jumbo |
Nintendo |
Rolo |
Virgin |
Ziggo |
Cars |
Google |
Kellogs |
Oad reizen |
Subway |
Warner Bros |
|
Disney |
Heineken |
Lego |
Playstation |
TNT Post |
Xenos |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten