Vorige
week had ik het over logo’s die in de laatste periode zijn aangepast of
volledig veranderd. Maar veel bedrijven bestaan al een langere tijd. Hoe vaak
en in hoeverre zijn deze bedrijven eigenlijk met de tijd mee gegaan? Deze week
ga ik het daar dus over hebben. De historie van de logo’s van bepaalde
bedrijven.
Grotere
bedrijven die al bestaan vanaf 1900 kunnen nu toch onmogelijk nog hetzelfde
logo hebben als in het begin? Of toch wel? Kijk maar eens naar het logo van
Sony:
Op
het logo van 1955 na is hun logo sinds 1957 nauwelijks tot niet veranderd.
Zelfs na 1973 is het logo tot nu nauwelijks veranderd. Sinds 2010 hebben ze
alleen de ondertitel make.believe erbij geplaatst, maar het Sony logo is wel
hetzelfde gebleven door al die jaren heen.
Sony
is hierin echt niet het enige bedrijf die in de loop der jaren kleine
aanpassingen aan hun logo gemaakt hebben waardoor het eigenlijk altijd
hetzelfde gebleven is. Of in ieder geval herkenbaar zoals het logo vroeger was.
Kijk
bijvoorbeeld maar naar Nike, Shell, BMW, Coca Cola, FcBarcelona en Paramount.
Nike
heeft in hun logo een kenmerk zitten die iedereen wel herkend. Ze hebben sinds
hun eerste logo dit kenmerk doorgevoerd en gebruiken ze nog steeds. Hun
lettertype hebben ze in de loop der karen wel veranderd. Hun huidige logo heeft
helemaal geen tekst meer.
Shell
heeft als logo een schelp. Deze schelp is meerdere malen aangepast. Het heeft
kleur gekregen en een strakkere uitstraling. Het is wel opvallend om te zien
dat shell juist weer naar hun originele logo terug zijn gekeerd, maar dan in
moderne vorm. Het allereerste logo was alleen maar een schelp met niets anders.
Dit is precies wat hun huidige logo nu weer is. De naam en andere overbodige
versiersels hebben de weggehaald en het is nu alleen nog een schelp zoals
eerst.
BMW
heeft net als Nike een aantal kenmerken die vanaf hun eerste logo door zijn
gevoerd naar hun huidige logo. Rond, naam aan de bovenkant, rondje in het
midden en de blauwe en witte vakken. Het logo is wel strakker gemaakt met een
aantal effecten om het meer diepte te geven, maar het principe is nog steeds
hetzelfde
Coca
Cola is een logo dat best wat veranderen hebben doorgemaakt, maar hun
lettertype is voor een lange tijd hetzelfde gebleven. Hierdoor is hun logo
altijd herkenbaar vanwege hun lettertype. De krullende letters zijn herkenbaar
en de omgeving van het logo is eigenlijk bijzaak geworden.
Fc Barcelona vond ik wel heel erg apart. Het logo van 1910 is gekozen uit een wedstrijd. Iedereen kon hun logo inleveren en uiteindelijk is het logo van Carles Comamala. Carles Comamala speelde zelfs nog voor de club tussen 1903 en 1912. Net als andere logo´s is deze nauwelijks veranderd. Sinds 1910 zijn de niet of nauwelijks afgeweken van hun logo. Het schild, de kleuren en de kenmerken. Alleen het lettertype is veranderd.
Paramount
heeft hun logo alleen moderner gemaakt, maar is volledig hetzelfde gebleven. Van
de berg, de sterren, de naam en zelfs het lettertype.
Niet
alleen Paramount, maar meerdere film studio’s doen dit. Zo zie je dit ook bij
20th Centery Fox, Warner Bros, Metro-Goldwyn-Mayer en Universal. Alle logo’s
zijn we moderner gemaakt en in kleur, maar ze zijn in vergelijking met een van
hun eerste logo niet heel veel veranderd qua concept.
20th Centery
Fox hebben nog steeds hun billboard met
zoeklichten.
Warner
Bros hebben een schild met een WB erin
Metro-Goldwyn-Mayer heeft de leeuw altijd in hun logo behouden.
Ook de
versieringen en de filmrollen zijn moderner gemaakt, maar niet veranderd.
Universal heeft zich aan hun eerste logo gehouden. De
wereldbol met ervoor Universal.
Andere
bedrijven zijn wel volledig afgeweken van hun eerste logo. Volgende week ga ik
een aantal bedrijven laten zien waarbij er niets meer te herkennen van het
originele logo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten