dinsdag 5 augustus 2014

Logo historie (1)

Vorige week had ik het over logo’s die in de laatste periode zijn aangepast of volledig veranderd. Maar veel bedrijven bestaan al een langere tijd. Hoe vaak en in hoeverre zijn deze bedrijven eigenlijk met de tijd mee gegaan? Deze week ga ik het daar dus over hebben. De historie van de logo’s van bepaalde bedrijven.

Grotere bedrijven die al bestaan vanaf 1900 kunnen nu toch onmogelijk nog hetzelfde logo hebben als in het begin? Of toch wel? Kijk maar eens naar het logo van Sony:

Op het logo van 1955 na is hun logo sinds 1957 nauwelijks tot niet veranderd. Zelfs na 1973 is het logo tot nu nauwelijks veranderd. Sinds 2010 hebben ze alleen de ondertitel make.believe erbij geplaatst, maar het Sony logo is wel hetzelfde gebleven door al die jaren heen.

Sony is hierin echt niet het enige bedrijf die in de loop der jaren kleine aanpassingen aan hun logo gemaakt hebben waardoor het eigenlijk altijd hetzelfde gebleven is. Of in ieder geval herkenbaar zoals het logo vroeger was.

Kijk bijvoorbeeld maar naar Nike, Shell, BMW, Coca Cola, FcBarcelona en Paramount.

Nike heeft in hun logo een kenmerk zitten die iedereen wel herkend. Ze hebben sinds hun eerste logo dit kenmerk doorgevoerd en gebruiken ze nog steeds. Hun lettertype hebben ze in de loop der karen wel veranderd. Hun huidige logo heeft helemaal geen tekst meer.

Shell heeft als logo een schelp. Deze schelp is meerdere malen aangepast. Het heeft kleur gekregen en een strakkere uitstraling. Het is wel opvallend om te zien dat shell juist weer naar hun originele logo terug zijn gekeerd, maar dan in moderne vorm. Het allereerste logo was alleen maar een schelp met niets anders. Dit is precies wat hun huidige logo nu weer is. De naam en andere overbodige versiersels hebben de weggehaald en het is nu alleen nog een schelp zoals eerst.

BMW heeft net als Nike een aantal kenmerken die vanaf hun eerste logo door zijn gevoerd naar hun huidige logo. Rond, naam aan de bovenkant, rondje in het midden en de blauwe en witte vakken. Het logo is wel strakker gemaakt met een aantal effecten om het meer diepte te geven, maar het principe is nog steeds hetzelfde

Coca Cola is een logo dat best wat veranderen hebben doorgemaakt, maar hun lettertype is voor een lange tijd hetzelfde gebleven. Hierdoor is hun logo altijd herkenbaar vanwege hun lettertype. De krullende letters zijn herkenbaar en de omgeving van het logo is eigenlijk bijzaak geworden.

Fc Barcelona vond ik wel heel erg apart. Het logo van 1910 is gekozen uit een wedstrijd. Iedereen kon hun logo inleveren en uiteindelijk is het logo van Carles Comamala. Carles Comamala speelde zelfs nog voor de club tussen 1903 en 1912. Net als andere logo´s is deze nauwelijks veranderd. Sinds 1910 zijn de niet of nauwelijks afgeweken van hun logo. Het schild, de kleuren en de kenmerken. Alleen het lettertype is veranderd.
Paramount heeft hun logo alleen moderner gemaakt, maar is volledig hetzelfde gebleven. Van de berg, de sterren, de naam en zelfs het lettertype.

Niet alleen Paramount, maar meerdere film studio’s doen dit. Zo zie je dit ook bij 20th Centery Fox, Warner Bros, Metro-Goldwyn-Mayer en Universal. Alle logo’s zijn we moderner gemaakt en in kleur, maar ze zijn in vergelijking met een van hun eerste logo niet heel veel veranderd qua concept.


20th Centery Fox hebben nog steeds hun billboard met zoeklichten.
Warner Bros hebben een schild met een WB erin
Metro-Goldwyn-Mayer heeft de leeuw altijd in hun logo behouden. 
Ook de versieringen en de filmrollen zijn moderner gemaakt, maar niet veranderd.
Universal heeft zich aan hun eerste logo gehouden. De wereldbol met ervoor Universal.

Andere bedrijven zijn wel volledig afgeweken van hun eerste logo. Volgende week ga ik een aantal bedrijven laten zien waarbij er niets meer te herkennen van het originele logo.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten