dinsdag 12 augustus 2014

Logo historie (2)

Vorige week heb ik logo´s laten zien die gerestyled en aangepast zijn, maar niet veel veranderd zijn in vergelijking met het origineel. Deze week laat ik een aantal logos van bedrijven zien die wel wel volledig zijn afgeweken van hun eerste logo.

Apple

Apple had in het begin een logo waarbij je Newton onder een boom zag liggen met een boek en een appel die boven hem hangt. Dit komt van de anekdote van de appel en de maan. Newton lag in de boomgaard van zijn moeder te peinzen. Toen hij een appel uit de boom zag vallen bedacht hij dat de maan in een baan om de aarde bleef door dezelfde kracht die de appel op de grond deed vallen. Appel heeft zelfs in 1993 pda’s verkocht (personal digital assistant) genaamd de Newton.

Later is in 1976 veranderd naar een losse appel zoals het huidige logo. De verschillen tussen de appel van 1976 en de huidige appel is de kleur en de details om het een glimmend effect te geven. De kleur in 1976 had alle kleuren van de regenboog, daarna werd deze zwart en nu is het logo een lichte kleur met effecten voor een chrome effect. De hap uit de appel hebben ze ten eerste gedaan om het niet op een tomaat te laten lijken, maar uiteindelijk hebben ze dit gepromoot van “Bite into an Apple” naar “Byte into a Apple”.

BP

BP heeft net als Amazon een verandering binnen hun bedrijf gemaakt waardoor zij ook hun logo moesten aanpassen. BP was in het begin voornamelijk bekend vanwege de olie en benzine. Later zijn ze echter over gegaan om ook te werken aan wind energie en milieu vriendelijke manieren. Toen ze een hun uitstraling wilde veranderen naar een groene, natuurlijke en schone uitstraling hebben ze het schild veranderd naar het huidige logo. 

IBM

IBM heeft een beetje een ander verhaal dan de rest van deze bedrijven. IBM heeft namelijk een naamsverandering ondergaan. Officieel begon het eigenlijk met International Time Recording Company. Deze is toen samengevoegd met Computing Scale Company. Deze twee zijn toen samengevoegd en werd toen Computing Tabulating Recoring Company. In 1924 zijn ze International Business Machines genoemd. In 1940 is het logo veranderd naar het logo met 3 letters. Daarna hebben ze in 1956 het logo helemaal zwart gemaakt voor een vast en stabiel bedrijf. In 1972 hebben ze de letters blauw gemaakt met horizontale letters om snelheid en dynamisch over te brengen.

Kodak

Officieel werd Kodak the Eastman Kodak Company genoemd. Dit zie je dan ook terugkomen in het eerste logo. Hier zie je de ‘EKC’ in terug komen. Daarna hebben ze een logo ontworpen met de kleuren geel en rood. De combinatie van deze kleuren hebben ze van 1935 tot 1987 behouden. In 1960 hebben ze een logo waarbij je een omgeslagen stukje van een pagina ziet. Dit was na 11 jaar veranderd naar een geel logo met een grafisch element die een k vormt. Binnen dit logo is het lettertype een keer veranderd en daarna zijn de overgegaan naar een typografische logo. Deze is uiteindelijk nog aangepast door de d en de a ronder te maken.

Pepsi

Over Pepsi heb ik het eerder al gehad in vergelijking met Coca Cola, maar nu ga ik hier nog verder op in. Van 1898 tot 1940 heeft pepsi een logo gehad die puur bestond uit hun naam. In 1950 zijn ze deze gaan combineren met de dop van hun flesje. Dit was ook de eerste keer dat ze de rood wit en blauwe kleuren erin hadden verwerkt. Daarna hebben ze veel gevarieerd met het logo, maar de kleuren zijn altijd constant gebleven. Wel hebben ze de kleur van het woord Pepsi regelmatig veranderd naar zwart blauw en wit. Momenteel hebben ze het rondje, waar ze in 1950 al mee waren begonnen, aangepast en zonder hun naam.

Firefox

Firefox heeft ook een verandering van naam ondergaan. In het begin was het nog Phoenix genoemd. Deze werd ook al veranderd in Firebird. Later heeft een professional Interface Designer Steven Garrity geschreven dat Firebird hun browser slecht gebrand hebben. Na uitnodiging hebben ze alles aangepast en zijn ze verder gegaan als Firefox. Ook hebben ze het logo hierop aangepast.

FedEx

FedEx had eerst een logo met de volledige naam Federal Express. Door het lettertype heeft het een bewegend effect. In 1994 heeft Lindon Leader hun huidige logo ontworpen. In het logo zie je in de witruimte van de E en de X een pijl zitten. Deze pijl symboliseert het vooruit gaan en vooruit denken van het bedrijf.

Amazon










In het begin van ons blog heb ik het er al overgehad dat als je een logo ontwerp je moet kijken naar het doel die je bedrijf heeft en wat je visie is. Amazon had als eerste logo een logo gebaseerd op de amazon rivier. Dit had absoluut niets te maken met het bedrijf of de service die zij leverde. Later hebben ze in 2002 een ontzettend slim logo bedacht door de visie van het bedrijf te verwerken. Amazon heeft bij het veranderen van hun logo gekeken naar hun visie en wat ze hun klanten willen aanbieden. In het logo hebben ze een pijl geplaatst die wijst naar de letters a en z. Dit staat voor de uitgebreide service die amazon heeft. De service van a tot z. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten