dinsdag 20 mei 2014

Huisstijl

Regelmatig lees ik of zie ik dat er op een site gepraat word over het ontwerpen van een huisstijl. Als je dan kijk naar wat ze gemaakt hebben of waar ze verder op in gaan, dan krijg je visitekaartjes briefpapier en ander drukwerk te zien.

Dit is dus een veel voorkomende fout. Wat benoemd word onder huisstijl klopt dus eigenlijk helemaal niet. Een huisstijl bestaat namelijk uit een logo, kleur, typografie en fotografie. Dit zijn visuele elementen die centraal staan binnen een bedrijf. Deze huisstijl elementen worden dan verder doorgevoerd naar drukwerk:

-         Visitekaartjes
-          Promotie kaartjes
-          Briefpapier
-          Enveloppen
-          Folders
-          Brochures
-          Flyers

En andere media zoals:

-          Websites
-          Social media
-          E-mails

Waarschijnlijk blijven we alle materialen waar de huisstijl opstaat nog steeds huisstijl noemen, omdat het in de volksmond zo al een lange tijd word genoemd en herkend. Ik moet bekennen dat ik me er zelf ook schuldig aan maak, maar zoals ik al zei is het makkelijker voor anderen om te begrijpen wat ik nu eigenlijk doe.

Nu we dit "misverstand" uit de weg hebben geholpen wil ik het de volgende keer hebben waar je allemaal op moet letten bij het verzinnen van een naam voor je bedrijf. Natuurlijk kan ik je niet vertellen wat de best naam is anders heeft ieder bedrijf dezelfde naam, maar ik kan je wel een paar richtlijnen en waarschuwingen geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten